Voor de 16e VerkeersGedragDag staat het thema (techno)logisch verkeersgedrag centraal.
Technologie begint overal in het dagelijks leven zichtbaar te worden. Ook in het verkeer is technologie inmiddels diep doorgedrongen; zowel op straat als in het voertuig en bij beleidsmakers. Niet alleen als (rijtaak)ondersteuning en ter comfort, maar bijvoorbeeld ook om afleiding en alcoholgebruik in het verkeer te voorkomen. Maar in hoeverre kunnen verkeersdeelnemers omgaan met al deze vernieuwingen? Wat zijn de consequenties voor het verkeersgedrag op straat van al deze technologische ontwikkelingen? Denk bijvoorbeeld aan ISA,gadgets en apps voor hulp bij of beïnvloeding van routekeuze, fatbikes, zelf-stabiliserende fietsen, verkeerslichten die eerder op groen gaan op doorfietsroutes of bij regen, maar ook aan het alcoholslot, slimme flitsers, camera's en verkeerslichten, en wie weet wat er in de toekomst nog op ons af komt. Willen verkeersdeelnemers dit eigenlijk wel? En in hoeverre bevordert dit de mobiliteit en verkeersveiligheid? Wie draagt de verantwoordelijkheid?